Un festival d’arts escèniques per a infants de 0 a 5 anys que també s’adapta al context actual

10 maig, 2021

Fa més de quinze anys que va néixer a Sabadell El Més Petit de Tots, el festival d’arts escèniques per als més petits (0-5 anys). Impulsat per LaSala Miguel Hernández, ha anat sumant col·laboradors i actualment la iniciativa arriba a onze ciutats de Catalunya. Durant dues setmanes del mes de novembre, una desena d’obres es poden veure repartides en diferents dies i espais del territori.

Enguany, i davant la incertesa de si es podrien fer obres presencials o no, van decidir oferir un festival en format híbrid. Es mantenia el programa de representacions als teatres, però a la vegada també estrenaven una secció digital: el Petit als Núvols. Aquesta última, agrupa des d’experiències artístiques fins als tallers dels programes de formació o l’encontre internacional d’arts. «Volem ser un festival versàtil, innovador, capaç d’apropar-se a tothom, de ser veritablement accessibles, oberts, i a no deixar-ne fora a cap infant», asseguren els organitzadors.

Del 14 al 29 de novembre es van programar tres experiències artístiques creades expressament en format virtual. És a dir, no es van readaptar sinó que el procés de creació i desenvolupament ja es va fer pensant en aquest format. Per accedir a aquests continguts calia adquirir un codi que permetia visualitzar les tres creacions les vegades que es volgués, durant el festival.

Una iniciativa important dins del festival, la 5a edició de l’Encontre Internacional d’Arts per a la Primera Infància, també va volar «fins als núvols». Mitjançant plataformes de videoconferències es van oferir jornades de debat i reflexió amb conferències així com debats i sessions de networking. El mateix camí es va seguir amb les sessions de formació per a mestres d’escoles bressol i d’educació infantil, així com les adreçades a companyies, artistes i professionals. Totes aquestes propostes es van programar des d’un inici en línia per al 2020.

Finalment, i tal com es temia, les mesures restrictives d’aquell moment per evitar la propagació de la COVID-19, van impedir que la majoria d’obres presencials no es poguessin fer. Però el festival no va quedar-se de braços plegats, tampoc en aquest sentit. Les companyies participants van aprofitar per fer formació a les escoles, espais oberts, que els permetien arribar als més petits.

Un cop acabada l’edició, els organitzadors es mostren satisfets perquè han pogut «transitar per espais desconeguts» i han organitzat per primera vegada «El petit als núvols», una aposta que els ha connectat «amb amics professionals d’arreu del món» i els ha permès «seguir reflexionant, aprenent, cercant, etc. sobre les arts en la primera infància». Després del festival «més especial de tots», es mostren convençuts que «l’art a la primera infància és un bé essencial» i orgullosos d’haver pogut compartir un cop més la idea que «l’art ens alimenta i ens fa créixer».

Es pot accedir a informació detallada de l’edició d’enguany en aquest programa

Núria Llop estudiant del Màster universitari de Comunicació corporativa, Protocol i Esdeveniments