Entrevista a Miquel Pellicer, docent de Comunicació Corporativa i RRII

7 novembre, 2017
Fotografía de Miquel Pellicer.

Miquel Pellicer és periodista i antropòleg. Director d’Estratègia i Comunicació del Grup Lavinia. Professor col·laborador del Màster universitari de comunicació corporativa, protocol i esdeveniments (UOC).

• Explica’ns com va començar el teu camí en aquest camp.

Com a periodista he treballat i col·laborat en molt mitjans de comunicació, però la meva activitat professional em va portar amb els anys a col·laborar amb les publicacions de l’Ajuntament de Barcelona i, posteriorment, a treballar durant cinc anys al departament de Comunicació del FC Barcelona. Allà va ser quan vaig desenvolupar l’evolució del periodisme a la comunicació corporativa en una institució esportiva d’enorme repercussió i amb unes dinàmiques i engranatges que van ser de gran importància per aterrar i entendre de ple el que representa la comunicació corporativa.

Amb posterioritat, tot el bagatge après al Barça, amb tot el que implica estar en una institució que està permanentment en l’objectiu social i econòmic a nivell global, m’ha servit per seguir al camp de la comunicació institucional des de l’àmbit d’un grup empresarial de comunicació com és el Grup Lavinia. A Lavinia, des del meu càrrec com a director d’Estratègia i Comunicació, hem posat de relleu la importància d’aquest camp en l’àmbit empresarial.

• Perquè és important la comunicació corporativa a les empreses?

És fonamental posar la comunicació corporativa a l’eix de l’estratègia de qualsevol empresa. La improvisació no pot existir quan hem de potenciar la missió, visió i els valor de qualsevol empresa. La comunicació és fonamental per realitzar una estratègia tant al camp del B2B com del B2C. Les relacions institucionals, a més, ens serviran per fer créixer la marca de la nostra empresa i no parar al desenvolupament empresarial.

• Pot viure una organització sense comunicar, sense dialogar amb el client, sense escoltar?

La resposta ràpida és ‘no’, però aquesta afirmació té molts matisos. Ho dic perquè`cada vegada és més important no només comunicar, el que diem i afirmem, sinó també el que afegim: diàleg i escolta activa. Des de fa molt de temps el paradigma de la comunicació ha esta unidireccional, sense tenir massa en compte el feedback de l’interlocutor. La comunicació en aquests temps de xarxes socials és molt més complexa. De fet, les xarxes socials només són eines d’un moment en el qual els consumidors s’interrelacionen en processos més complexes. Per altra banda, el concepte client és molt més ampli. Considero que per a la comunicació corporativa d’una empresa, els mateixos treballadors de l’empresa són els seus primers clients. Aquí, doncs, hem de considerar que la comunicació corporativa ha de projectar estratègia i accions internes en un context de multiplicitat de clients i segmentació de les nostres accions.

• Cap a on creus que es dirigeix la comunicació corporativa?

Crec que existeixen unes tendències globals a l’àmbit de la comunicació que ens haurien d’ajudar a pensar cap a on va l’àmbit corporatiu. En aquest cas, conceptes com el big data per analitzar i segmentar informació; la intel·ligència artificial amb l’objectiu d’automatitzar processos de comunicació; la idea que treballem a l’àmbit mòbil; storytelling i storydoing per construir relats potents; us i desenvolupament de xarxes socials, entre altres tendències. M’agradaria pensar, malgrat tot, que el concepte fonamental és que treballem a l’àmbit de les persones i, per això, està molt bé parlar d’eines, però encara és millor parlar sobre com ajudar al nostre entorn i humanitzar la comunicació. Hem de ser innovador i atrevits en l’àmbit de la comunicació corporativa.

Correo: mpellicerala@uoc.edu

Twitter: @mik1977