Entrevista a Mercè Grau, tècnica de comunicació de l’Ajuntament de Vilanova

17 juliol, 2019

Mercè Grau actualment és estudiant del Màster universitari de Comunicació Corporativa, Protocol i Esdeveniments de la UOC. Els estudis de màster els compagina amb la seva carrera professional com a tècnica de comunicació de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú. Avui hem volgut entrevistar-la per saber com viu ella la seva experiència al màster i com l’ajuda en la seva carrera professional.

• Què va fer que et decantessis pel màster en comunicació corporativa de la UOC?

Principalment, el que em va fer decidir estudiar un màster va ser el desig de reciclar-me. Feia molts anys que no estudiava, des que vaig acabar la llicenciatura de Periodisme l’any 1999, i és evident que en aquests 20 anys el panorama de la comunicació ha canviat moltíssim. Òbviament, sí que m’he anat formant en temes específics, sobretot per conèixer eines noves com les xarxes socials, però de cop vaig sentir interès per ampliar els coneixements adquirits en un altre temps.

Els motius que m’hi van impulsar, eren essencialment dos. El primer, millorar en la meva feina. Sóc tècnica de comunicació de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrúi cada vegada més veia la necessitat d’augmentar els meus fonaments teòricsen aspectes clau de les tasques d’un gabinet de comunicació, com pugui ser la planificació estratègica, la comunicació de crisio les relacions amb els mitjans, per citar-ne uns exemples.

L’altre motiu va venir provocat per la situació que viu el periodisme d’uns anys ençà. En una època en què la població s’informa cada vegada més per les xarxes socials i els influencers, en què la professió del periodista s’ha devaluat i precaritzat, i alhora la informació veraç i contrastada queda sovint ocultada enfront de la post veritati les fake newsnecessitava eines per analitzar i entendre millor aquest panorama comunicatiu en evolució constant.

• Com valores que el màster sigui 100% online?

Vaig escollir la UOC, sobretot, per fer compatibles els estudis amb la meva vida personal i laboral. Que fossin totalment online era l’única opció viable de poder-los realitzar. Compagino la vida familiar i la feina el millor que puc, però la veritat és que tinc molt poc temps lliure. Tinc dos fills, m’agrada estar activa, fer un mínim d’esport, col·laborar amb entitats… per tant estudiar online em permet seguir el màster al meu ritme. Faig nomésuna o dues assignatures cada semestre, vaig molt a poc a poc, però no tinc pressa, intento gaudir de cada una. En aquest sentit, m’ha anat bé deixar-me aconsellar pel meu tutor en l’elecció de les assignatures a cada semestre.

• Veus una relació/aplicació directa entre el que estudies al màster i la teva vida professional?

Sí, en la major part d’assignatures. A més a més, és fàcil veure-hi l’aplicació pràctica, perquè els treballs a realitzar sempre es basen en casos reals o que podrien ser-ho.

• Quins són els coneixements adquirits en el màster que més t’han servit com a responsable de comunicació de l’ajuntament?

En són molts. D’una banda, m’ha servit per ampliar la meva mirada sobre la comunicació corporativa, m’he adonat que la tenia molt centrada en la publicació de continguts i la relació amb els mitjans de comunicació. El màster m’està donant recursos per elaborar plans estratègics de relacions públiques, per buscar solucions de comunicació creatives, per analitzari planificarla comunicació a les xarxes socials, per tenir més en compte el protocol dins de l’estratègia de comunicació… En definitiva, m’està ajudant a analitzar i planificar millor, aestablir objectius concrets i realitzablesi a contemplar un ventall de possibilitats més divers en la comunicació.

• Què diries que és el més important a tenir en compte quan treballes en l’àmbit de la comunicació institucional?

En l’àmbit institucional, el més important és entendre què espera la ciutadania de tu, com a institució. Depenent del tema a comunicar, anirà més dirigit a un públic concret o a un altre, però al capdavall la població vol percebre de les administracions públiques eficàcia, missatges clars i transparència.

Per això, com a responsable de comunicació, has de buscar fórmules per donar resposta a les necessitats comunicatives de qui governa la institució, alhora per preservar la bona imatge de l’organització, i també per satisfer les expectatives de la ciutadania.

#masterComUOC

@UOCinfocom