Entrevista a Mateu Batallé, docent de Protocol empresarial

7 novembre, 2017
Fotografia de Mateu Batllé.

Mateu Batallé és professor col·laborador del Màster Universitari de Comunicació Corporativa, Protocol i Esdeveniments (UOC). A més, és professor associat al Departament de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i professor de l’Escola Superior de Relacions Públiques de la Universitat de Barcelona.

Llicenciat en Publicitat i Relacions Públiques (UdG), Postgrau en Protocol i Relacions Públiques (UdG) i Màster Universitari en Publicitat i Relacions Públiques (UAB). Finalitzant la tesi doctoral al Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual de la Universitat Autònoma de Barcelona.

• Podries descriure la teva trajectòria professional relacionada amb el Protocol?

Soc professor a diferents universitats i també col·laboro a diferents mitjans de premsa escrita i comunicació. La meva experiència en aquest àmbit es va iniciar a l’administració pública, on encara estic exercint de director de protocol.

Paral·lelament a aquesta activitat, assessoro diverses institucions públiques i privades, empreses, polítics i persones en l’organització d’actes i en la seva imatge pública. Comprovar la satisfacció d’una persona o organització després d’un bon treball em reconforta plenament. Procuro que l’elegància com a actitud es mantingui de manera coherent i equilibrada segons la personalitat o la imatge de l’empresa i/o institució.

• Quin paper juga el protocol a la societat actual?

El protocol avui en dia juga un paper molt important perquè és una tècnica de gestió de públics i ens serveix per a mostrar les relacions existents entre les administracions i els seus públics.

Aquests sistemes de cerimonial visualitzen la presència pública de les organitzacions i el protocol té la tasca d’ordenar-los de manera correcta. Avui en dia és necessari i fonamental organitzar esdeveniments tant per a les institucions públiques com per a les institucions privades. A més, no només hem de quedar-nos amb el glamour del mateix acte, sinó que hem de tenir clar que quan organitzem un acte existeixen uns objectius al darrere, i en virtut d’aquests objectius, s’organitza l’esdeveniment per a que puguem complir-los.

• Quines diferències hi ha entre el protocol oficial i el protocol empresarial?

El protocol oficial només afecta a autoritats i institucions de l’Estat; en canvi, el protocol empresarial (cerimonial empresarial) apareix a qualsevol organització pública o privada, entre elles les empreses. Les empreses actuals realitzen molts actes cada vegada més estratègics i personalitzats, per fer arribar el seu missatge.

Recordo el primer acte que vaig organitzar on assistia la presència del president de la Generalitat. Acabava de començar i treballar amb tot l’equip de protocol del president amb motiu de la seva visita, va ser una experiència que no puc oblidar. Eren els meus inicis i un univers desconegut: xofers, escoltes, Mossos, delegats, estudiar minuciosament el recorregut que faria, les salutacions, els parlaments… Va ser la meva primera experiència i estava nerviós perquè volia fer-ho molt ben fet.

Avui encara tinc dibuixat el somriure quan ho recordo perquè en el nostre treball gestionem molt sovint actes d’aquest tipus amb el president, consellers i directors i directores generals, etc. Però als inicis, organitzar un acte amb la presència del President em va semblar una experiència excepcional.

Professor col·laborador del Màster universitari de Comunicació Corporativa, Protocol i Esdeveniments de la UOC
Etiquetes