Entrevista a Marc Compte, docent de Comunicació estratègica i creativa en les organitzacions

14 març, 2017
Fotografia.

Marc Compte és Doctor en Comunicació, professor associat a la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVIC-UCC), consultor freelance i investigador del grup interuniversitari “Laboratori de Mitjans Interactius” (LMI). Ha sigut professor visitant a les universitat d’Edge Hill i Liverpool John Moores (Regne Unit) i és professor col·laborador del Màster universitari de Comunicació corporativa, protocol i esdeveniments (UOC).

• En base a la teva experiència, quins creus que són els principals reptes de la comunicació corporativa actualment?

En general, la comunicació corporativa hauria de planificar-se d’una manera més estratègica i menys tàctica. Sense estratègia, difícilment existirà una bona comunicació. També és fonamental tenir professionals preparats per respondre amb immediatesa i seguretat als canvis constant de l’entorn. Vigilant, això sí, que la immediatesa no es converteixi en sinònim de precipitació.

• Quines competències creus que ha de tenir el futur professional que vulgui dedicar-se a la comunicació corporativa?

El futur professional de la comunicació corporativa hauria de ser una espècie d’home-orquestra, capaç d’analitzar i interpretar dades, planificar i executar la comunicació, aconsellar i guiar altres companys, crear continguts escrits i audiovisuals creatius… També hauria de ser algú molt curiós, sempre alerta del que succeeix al seu voltant a nivell polític, social, tecnològic, cultural, econòmic i mediambiental.

• Quina diferència existeix entre les relacions amb els mitjans de comunicació tradicional i amb els influencers dels social media?

Crec que en el fons, la diferència no és tan gran com podríem imaginar. Per generar i mantenir relacions amb qualsevol dels nostres públics és precís ser honest, oferir continguts de valor per als nostres receptors, guanyar-nos la seva confiança, no ser intrusiu, ser empàtic… És a dir, que per normal general hauríem de tractar igual al redactor del diari de tot la vida que al blogger o youtuber de moda. Tots són persones i valoren el seu temps, per això quan hagis de comunicar-te amb uns o altres, que sigui perquè realment tingui alguna cosa important a dir.

En qualsevol cas, si la teva organització és un líder d’opinió en el seu sector, genera continguts atractius, és socialment responsable… molt probablement els mitjans tradicionals i els influencers parlaran de tu sense necessitat de perseguir-los constantment. La clau està en aconseguir uns vincles suficientment forts com perquè siguin els teus públics els primers en voler buscar-te, i no al revés. Només així aconseguiràs mantenir unes relacions duradores.

• Quines tendències en comunicació corporativa creus que seran més importants per als anys vinents?

Probablement, es personalitzaran més i més els missatges, i les marques dependran més dels influencers. També augmentarà la importància dels vídeos, sobretot els vídeos en directe. Encara està per veure com acaba d’adaptar-se la comunicació corporativa a la realitat virtual, però de moment no sembla una solució real a curt termini.