Entrevista a Begoña Bueno, professora col·laboradora de Producció d’esdeveniments

19 març, 2020
  • Pot descriure’ns, breument, la seva experiència professional relacionada amb la comunicació corporativa, el protocol i l’organització d’esdeveniments?

El meu primer lloc de treball tenia una estreta relació amb el món dels esdeveniments però va ser en la meua primera destinació dins de l’Administració Pública (en la qual treballe des de fa 14 anys) en la qual vaig descobrir el món de la comunicació corporativa i el protocol. Especialment, vaig quedar atrapada pel món dels esdeveniments solemnes universitaris, on es desplega tot el protocol i cerimonial universitari. Aquests actes són considerats de caràcter especial pel Reial Decret 2099/1983, de 4 d’agost, pel qual s’aprova l’Ordenament General de Precedències en l’Estat i en ells prima, entre altres, la tradició, els costums, la història de la institució, etc. Tanta va ser la meua fascinació pel món de la comunicació corporativa, el protocol i l’organització d’esdeveniments, que encara que ja comptava amb titulació universitària, vaig estudiar la Llicenciatura en Publicitat i Relacions Públiques, un Màster Oficial en Direcció de Protocol, Producció, Organització i Disseny d’Esdeveniments, així com el doctorat, estretament relacionat amb el Màster Oficial en el qual tinc la sort de ser professora col·laboradora en la UOC.

• Perquè va escollir aquest àmbit de la comunicació?

Com ja es desprèn de la meua resposta a la pregunta anterior, vaig triar aquest àmbit de la comunicació perquè era el que més em cridava l’atenció

• Perquè creu què és important l’organització i producció d’esdeveniments al panorama empresarial o laboral actual?

La importància de l’organització i producció d’esdeveniments en el panorama empresarial és clau. Cal no oblidar que els actes, esdeveniments o esdeveniments especials són el canal a través del qual una organització contacta amb la comunitat. A través d’aquests: Comunica, llança missatges i transmet la seua identitat A més, davant tants actes que es produeixen en l’actualitat, és important destacar, marcar la diferència, sent important que el nostre esdeveniment es convertisca en una experiència grata per a l’assistent si pot ser memorable. I ací radica la responsabilitat i la grandesa del productor d’esdeveniments.

• Fins a quin punt considera rellevant el protocol per a l’èxit d’una organització o d’un esdeveniment concret? Perquè?

En els actes, el protocol i el cerimonial es converteixen en agents: Ordinadors; Legitimadors; Jerarquizadores. És a dir, ens ajuden a projectar de manera visual la imatge d’institucions i persones: heràldica, colors, emblemes, banderes… per tot això necessitem al protocol i al cerimonial com a instrument ordenador i cohesionador. A més, afortunadament, s’observa com les institucions tornen a mostrar interès per recuperar les seues tradicions i la seua història, conscients que en elles estan els seus orígens, la seua identitat i un valuosíssim patrimoni cultural i identificatiu. D’aquesta manera, amb una bona labor de gestió del protocol en l’organització d’un esdeveniment aconseguirem, entre altres: Potenciar la imatge i cristal·litzar la bona reputació de l’empresa.

• Per últim, quin consell donaria als estudiants d’aquest màster una vegada acabin els seus estudis i vulguin trobar un treball al sector?

Als meus alumnes, en cada pràctica que lliuren, en cada treball acadèmic, en cada exposició d’idees o treballs, tracte d’inculcar-los el concepte d’excel·lència. És a dir, realitzar les coses de la millor forma possible, dins de les seues possibilitats de mitjans i temps. Per tant, a poc a poc, en el transcurs de la seua formació universitària considere necessari anar formant-se en aquests aspectes, ja que els bons procediments i formes de treball no s’aprenen d’un dia per a un altre, requereixen temps i constància.