Entrevista a Àlex López-Borrull Professor Responsable de l’Assignatura (PRA) de Lobbyism and Public Affairs

12 juny, 2019

Doctorat en química per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i llicenciat en Documentació (UOC). És professor responsable de l’assignatura de Lobbyism and Public Affairs. La seva trajectòria diversa com a professor en carreres lingüístiques, científiques i de comunicació li dóna un bagatge i experiència que sens dubte resultarà refrescant per l’assignatura.

Bon dia, Àlex. El curs vinent t’incorporaràs com a professor responsable d’assignatura en el Màster Universitari en Comunicació Corporativa, Protocol i Esdeveniments de la UOC. Què significa per a tu?

Bé, precisament l’any vinent farà 20 anys que faig docència en titulacions universitàries, combinant docència presencial als inicis amb bàsicament en línia, actualment. Pel camí, he impartit diverses assignatures a Química, Periodisme, Publicitat i Relacions Públiques, Documentació, Comunicació i Traducció i Interpretació així com assignatures de lliure elecció per a múltiples titulacions. Això m’ha donat una visió de les semblances i les diferències. I una idea que sempre m’acompanya: aprendre i ensenyar són dues cares de la mateixa moneda, actitud i il·lusió. Per tant, l’any vinent tindrem aquell cuc a l’estómac de tenir una docència nova, uns estudiants amb inquietuds i una voluntat de qualitat que volem que acompanyi tot allò que fem a la UOC. Sí, és un repte.

Pel teu perfil heterogeni, com et definiries?
Actualment i per la visió dinàmica que tinc de les carreres professionals, podria definir-me com un professional de la informació i la comunicació. En aquests temps d’acceleració, la informació i la comunicació han estat dos fenomens que han evolucionat de forma ingent, tant que sovint ens costa tenir el temps i la pausa per a entendre de forma efectiva com estem canviant mentre canvien aquests processos. Ho veiem en els mitjans socials i altres fenomens, on passem del pèndol de la confiança acrítica a l’escepticisme ideològitzat. Ho veiem en els processos de desinformació, on passem de dubtar de tots els resultats electorals que no compartim a acceptar tota la informació institucional. Per tant, com més aprens sobre aquesta nova realitat, més t’adones que informació i comunicació són reptes actuals per a totes les organitzacions i realitats actuals.

En quins nous contextos creus que pot tenir lloc la comunicació corporativa?
Des de la meva visió, observo com a la ciència hi ha major necessitat que sigui oberta i participada amb el màxim nombre d’actors. Observo com l’enfortiment de la democràcia passa per nous paràmetres lligats al govern obert, la transparència i l’acompliment dels compromisos. Totes aquestes noves realitats necessiten de processos més eficients de comunicació a tots els nivells i per a múltiples actors implicats. Són reptes que caldrà considerar mentre l’excés d’informació necessita cada cop més que sapiguem filtrar millor la quantitat i cada cop més la qualitat de la informació que consumim. I és aquí on espero aportar i seguir aprenent. No ens hi posem per poc.

Com valores el fet que l’assignatura “Lobbyism and Public Affairs” sigui en anglès?

Doncs és una sort poder oferir assignatures en anglès en una titulació universitària. Bàsicament per dos motius: en primer lloc, tot i ser optativa, considero que és una assignatura rellevant per a entendre els entorns on comunicar amb una intenció de convèncer és central per a un professional. En segon lloc, cada cop més els afers i les polítiques públiques tenen una visió més col·laborativa i internacional. Propietat intel·lectual, privacitat però també seguretat alimentària i mobilitat no s’entenen sense una sinergia entre actors internacionals atès que les grans decisions i polítiques es prenen sovint a nivell europeu. Allò que s’esdevé de forma natural té més opcions de ser profitós, i aquesta assignatura ho compleix amb escreix.